kovy 2 - ML
19. 12. 2012
Laboratorní práce č….
Kovy 2 - Metodický list
Cíle:
· Ověřeni několika základních fyzikálních a chemických vlastností kovů: vodivost, vzhled, hustotu, …
· Posílení jemné motoriky rukou při zapojování jednoduchého elektrického obvodu.
· Spolupráce v týmu, společné plánování postupu, hledání řešení problému.
Metody práce:
Žáci pracují ve dvojicích nebo trojicích podle postupu práce uvedeného v teoretickém listu.
Časový plán:
Práce je koncipována na jednu vyučovací jednotku.
Co je třeba připravit:
· Vytištěné pracovní listy.
· Vzorky mědi, cínu a železa, destilovanou vodu v kádince.
· Plast, dřevo necháme na improvizaci žáků.
· Solný roztok nepřipravujeme, na nosítka položíme kuchyňskou sůl, lžičku, tyčinku a kádinku.
· Ze žákovských sad na elektrotechniku je nutno připravit na nosítka žárovku s objímkou, vodiče, spínač, krokosvorky, elektrody.
· Poznámka: Vodivost lze určit i jednodušším způsobem než sestavením el. obvodu (např. zkoušečkou). Jedním z cílů této práce je však procvičení sestavení jednoduchého obvodu.
Odpovědi na otázky:
1. Měď: bronz - slitina mědi a cínu, mosaz – slitina mědi a zinku, mincovní kovy, šperkařské kovy, měď zvyšuje pevnost slitin.
Železo: oceli – slitiny železa a dalších kovů, využívá se poměrně nízké ceny železa.
Cín: pájka – slitina cínu a olova, využívá se nízké teploty tání cínu.
2. Cín zvážíme, pomocí odměrného válce zjistíme objem a z naměřených veličin dopočítáme hustotu podle vzorce:
ρ =
Hodnocení:
· Vyplnění pracovního listu
· Schopnost spolupráce ve skupině
· Dodržení pracovního postupu při zapojování
Poznámky:
· Pokus lze provést i s plochou baterií. Pokud žáci nezapojují do rozvodů v lavicích, odpadá kontrola obvodu a žáci si sami musí zjistit, co je příčinou, pokud se žárovka nerozsvítí (prasklá žárovka, poškozená krokosvorka, uvolněný drátek…). Získávají tím zkušenosti pro další měření.
· Pokud spojíme obě práce o kovech do jednoho bloku, velmi dobře se hodí do projektového vyučování nejen pro 8. ročník, ale i v případě propojení žáků různých ročníků. O elektrické vodivosti již žáci slyšeli v 6. ročníku ve fyzice, v 8. ročníku probírají kovy v chemii a v 9. ročníku elektrické pole.
· S malými úpravami lze tuto práci využít i do přírodověd 5. ročníku.
· Svým provedením je tato práce vhodná i pro různé přírodovědné soutěže pro 8. a 9. ročníky.
Varianta laboratorní práce:
· Žáci si solný roztok připraví sami rozpuštěním jedné lžičky soli ve 100 cm3 vody. Zajímavější pro žáky je však přidávat sůl postupně po malých lžičkách a sledovat, jak s rostoucí koncentrací rozpuštěné soli žárovka svítí více.
· Tento experiment doporučuji provést v další laboratorní práci.
· Určení hustoty cínu by mohlo být námětem další laboratorní práce.