tání - PL
19. 12. 2012
Laboratorní práce č.
Tání - Pracovní list
Jméno: ……………………………………………….……………..
Datum: ……………………. Třída: …………………..
Pomůcky:………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Úkoly:
1. Napiš, co si představíš, když se řekne tání:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
2. Sestav aparaturu na určení teploty tání thiosíranu sodného Na2S2O3 podle vzorové aparatury. Rady, jak na to, najdeš v teoretickém listu.
3. Nakresli a popiš sestavenou aparaturu:
4. Změř počáteční teplotu látky: t0 = ….. °C
5. Kádinku začni zahřívat a každé 2 minuty zapiš do tabulky naměřených hodnot okamžitou teplotu. Pozoruj, co se děje se sledovanou látkou. Jakmile budeš pozorovat, že látka měkne a začíná probíhat tání, zapisuj teplotu po půl minutě. Měření ukonči v okamžiku, kdy se přemění celý objem látky v kapalinu a začne opět růst výrazně teplota.
Tabulka naměřených hodnot:
t/min
|
0
|
2
|
4
|
6
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
T/°C
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
t/min
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
T/°C
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
V tabulce červeně vyznač časový interval, ve kterém dochází k tání látky.
6. Na milimetrový papír narýsuj graf závislosti teploty na čase a přilož ho k pracovnímu listu.
7. Zapiš teplotu tání thiosíranu sodného, kterou jsi zjistil: Tt = …..°C.
8. Na internetu najdi přesnou teplotu tání thiosíranu sodného: Tt = …..°C
9. Vysvětli, proč se dle tvého názoru liší teplota tání naměřená experimentálně s teplotou tání zjištěnou z internetových tabulek:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………
10. Z grafu odečti čas, po který se látka pouze zahřívala, ale netála.
t = ……………….
11. Z grafu odečti časový interval, po který trvalo tání
t = ……………..……
Otázky:
1. Jak vysvětlíš děj tání z hlediska atomového uspořádání? K čemu dochází v látce při zahřívání a později při tání?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
………………………………………………………………………………………………………………
2. Změní se hmotnost látky při tání? Ano – ne? Odpověď zdůvodni:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
3. Na čem závisí teplota tání?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
4. Znáš teplotu tání nějaké látky? Uveď ji:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
5. Uveď alespoň dva příklady, kde se můžeš setkat s táním:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
6. Změní se objem při tání? Ano – ne? Odpověď zdůvodni:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
7. Z kolika a jakých atomů se skládá molekula thiosíranu sodného?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Závěr:
Tání je skupenská přeměna, při které …. doplň větu.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Co nového jsem při provedení práce zjistil/a:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Co budeme hodnotit:
· Provedení grafu (správné označení os a jednotek, správně zvolené měřítko, čistota grafu, přesnost).
· Vlastní práce v laboratoři (snaha, přesnost dodržování postupu, chování…).
· Správné odpovědi na otázky (žák se může poradit s ostatními, ale odpovědnost za svou práci nese sám).
Prostor pro hodnocení učitelem: