voda 1 - fyzikální vlastnosti - PL
19. 12. 2012
Laboratorní práce č….
Odběry vody a určování fyzikálních vlastností vody - Pracovní list č. 1
Jméno: ……………………………………………….……………..
Datum: ……………………. Třída: …………………..
Pomůcky:………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Úkoly:
1. Připravte před odběrem:
· Odběrné nádoby dobře vymyjte horkou pitnou vodou.
· K vymyté nádobě přičichněte, abyste zjistili, zda nezapáchá po nějakých předešlých látkách, které v ní byly uskladněny. Pokud vnitřek sklenice stále zapáchá, je nutno ji znova řádně vymýt horkou vodou s obsahem saponátu a pořádně vypláchnout, popř. ji vyřadit.
· Připravte si 3 samolepicí štítky s nadepsanými údaji: místo, čas, datum, teplota při odebrání.
· Připravte plastové lahve modré nebo zelené barvy (zabarvení lahve zabrání růstu mikroorganismů a řas).
· Vyrobte si provizorní nálevku z plastové lahve odstřižením její horní části s hrdlem. Bude se hodit k přelévání vody z odběrné nádoby do plastové lahve.
2. Proveďte vlastní odběry:
· Odběrné nádoby (sklenice od kompotů) přivažte pevně za hrdlo k dostatečně dlouhému provázku.
· Před vlastním odběrem propláchněte několikrát odběrovou nádobu sledovanou vodou, čímž dojde k vytemperování nádoby.
· Odběr proveďte na třech různých místech (rozdělte se v týmu a jedna skupina provede odběr na levé části toku, druhá na pravé části toku a třetí uprostřed toku tak, že spustí odběrovou nádobu na provázku z mostu).
· Vlastní odběr provádějte asi 25 cm pod hladinou (pokud je to možné) a nikdy ne přímo z hladiny.
· Odebranou vodu přelijte do plastové lahve, každý tým naplní jednu lahev.
· Na lahve nalepte připravené štítky a pečlivě uzavřete.
· Vzorek ponecháme v lednici při teplotě 3 až 4°C.
3. Přímo při odběru vzorků vody zjistěte tyto fyzikální vlastnosti: teplotu vody, teplotu vzduchu a přibližnou rychlost průtoku řeky:
· Zjištění teploty vody a vzduchu:
o Ihned po odběru ponořte teploměr do odběrné nádoby a změřte teplotu odebrané vody a zapište na štítek lahve. Teplotu odečtěte až po ustálení lihového sloupce.
o Změřte teplotu vzduchu (teploměr umístěte tak, aby neměřil teplotu podložky nebo země; položte ho např. na hrdlo sklenice).
· Zjištění rychlosti průtoku:
o Ke zjištění rychlosti průtoku je třeba zjistit šířku mostu.
o Rozdělte se v týmu na dvě skupiny. Skupiny si stoupnou proti sobě na mostě. První skupina vhodí do řeky z mostu kolmo k toku kus dřeva a druhá skupina měří čas od dopadu dřeva na hladinu, podplutí dřeva pod mostem a vypíná stopky v okamžiku, kdy se dřevo vynoří zpoza mostu.
Jedná se o značně nepřesné měření. Nejdříve ho nacvičte a potom proveďte tři měření. Pozor na mostní pilíře a proplouvající lodě, které způsobí rozvíření hladiny.
o Vypočtěte aritmetickým průměrem čas, za který dřevo podplulo most.
o Pomocí změřené šířky mostu vypočítejte rychlost průtoku
Naměřené hodnoty:
Teplota vody: …………………
Teplota vzduchu: …………………
Čas podplutí: t1 = ………………… s
t2 = ………………… s
t3 = ………………… s
Šířka mostu: s = ………………… m
Výpočet rychlosti průtoku:
· Vypočítej aritmetický průměr doby podplutí mostu
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
· Vypočítej rychlost průtoku
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Zjištěné hodnoty nezapomeň zaznamenat ve škole na záznamový plakát!
Otázky:
1. Popiš počasí v den odběru.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
2. Pozoruješ v chování řeky nějaké změny?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
3. Došlo v průběhu posledního měsíce k nějakým událostem, které by mohly ovlivnit stav a chování řeky?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
4. Jak dlouho měření v terénu trvalo?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Závěr:
Jak se vám odběry zdařily?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Co se vám nepovedlo?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Měli jste s sebou všechny pomůcky, které jste potřebovali?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Museli jste improvizovat?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Nevěděli jste si s něčím rady?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Jak jste si rozdělili práci v týmu? Pracoval tým podle tvých představ?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Vyhovovalo by ti lépe pracovat na úkolu samostatně? Pokud ano, proč?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..