voda 3 - dlouhodobé pozorování - PL
19. 12. 2012
Laboratorní práce č.
Voda - závěrečná práce - Pracovní list č. 3
Závěrečná práce 1. část - Zpracování dlouhodobých pozorování
Jméno: ……………………………………………….……………..
Datum: ……………………. Třída: …………………..
Úkoly:
1. Doplň tabulku naměřených hodnot z dlouhodobého pozorování Labe.
Ukázka tabulky, který zpracujte na velikost A0:
Datum odběru
|
Místo odběru
|
Teplota vody
|
Teplota
vzduchu
|
Zjištění pachu
|
Zjištění průtoku
|
Orientační rozlišení tvrdosti
|
Orientační zjištění stupně znečištění
|
Zjišťování vybraných iontů
|
Poznámky
|
||
|
Fe2+
|
Cl-
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Na mm papír narýsuj graf závislosti teploty vody na čase pro celé období měření. Časovou osu vynes v měsících. Graf označ jako přílohu č. 1 a odevzdej s pracovním listem (označení proveď v pravém horním rohu nad názvem grafu)
3. Na další mm papír narýsuj podobným způsobem graf závislosti teploty vzduchu na čase. Označ ho jako přílohu č. 2 a také odevzdej s pracovním listem.
4. Přečti si následující článek a na čistý papír nakresli přesně podle něj obrázek koloběhu vody v přírodě. Pracuj pečlivě! Opět obrázek označ v pravém horním rohu jako přílohu č. 3, napiš název obrázku „Koloběh vody“ a odevzdej s pracovním listem.
Článek:
„Voda patří k nejvýznamnějším obnovitelným zdrojům, její „věčná“ energie pochází ze Slunce. Sluneční záření je hybnou silou, která na naší planetě uvádí do pohybu obrovské vodní masy, silou udržující koloběh vody v přírodě. Zahřátá voda se vypařuje z hladiny moří, řek, jezer i z pevniny. Voda stoupá vzhůru, kde se ochlazuje a zkapalní, nebo dokonce zmrzne. Z drobounkých kapiček nebo sněhových vloček se tvoří oblaka, která jsou roznášena větrem. Z mraků padá déšť nebo sníh a voda se opět vrací na zemský povrch. Vznikají potůčky, potoky a řeky, kterými se voda vrací zpět do moře. Koloběh se uzavírá. Z celkového množství sluneční energie dopadající na zemský povrch se téměř čtvrtina spotřebuje na udržení tohoto koloběhu.
Malou část této energie dovedeme využít k výrobě elektrické energie. Voda stéká působením gravitace z hor dolů a přitom se její polohová (potenciální) energie mění na pohybovou (kinetickou) energii….“.
5. Pokus se provést zhodnocení dlouhodobého pozorování (co se ti zdálo přínosné, co se ti nelíbilo a proč, co bys udělal jinak, které další informace o vodě by tě ještě zajímaly, jak ti vyhovoval postup při rozborech a při odběrech, jak se ti pracovalo při neustálých změnách týmů v laboratoři, jestli bys raději nepracoval sám atp.).
Prostor pro slovní zhodnocení tvé práce učitelem:
Laboratorní práce č.
Závěrečná práce 2. část – Získání rozšiřujících informací o vodě
Jméno: ……………………………………………….……………..
Datum: ……………………. Třída: …………………..
Úkoly:
1. Důkladně si přečti článek o vodě v teoretickém listu. Na okraj řádků textu si vyznač tyto informace v průběhu četby textu:
ü„Fajfku“ tam, kde v textu narazíš na informaci, která potvrzuje to, co jsi už věděl
- „Minus“ tam, kde se setkáš v textu s informací, která je v rozporu s tím, co sis myslel, že víš
+ „Plus“ tam, kde jsi v textu narazil na zajímavou informaci
? „Otazník“ tam, kde něčemu v textu nerozumíš nebo kde bys měl rád podrobnějšíinformace
2. Označené informace si nyní přepiš do tabulky. Pod každou značku si zaznamenej 3 – 4 položky:
ü
|
+
|
-
|
?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Odpověz na otázky z textu:
1) Je koloběh vody v přírodě z hlediska geologického rychlý, nebo pomalý?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
2) Zapiš objem hydrosféry jako číslo pomocí nul. Kolik nul bude za pětkou, jestliže objem převedeš na m3?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
3) Lze z článku zjistit, zda spotřeba vody v domácnosti dlouhodobě roste, nebo klesá?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
4) Jak se nazývá jedním slovem veškeré vodstvo na Zemi?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Prostor pro zhodnocení tvé práce učitelem: