výkon - ML
19. 12. 2012
Laboratorní práce č….
Výkon - Metodický list
Cíle:
1. Vyzkoušet v praxi teoreticky získané poznatky o práci a výkonu
2. Získávání zkušeností při práci v týmech (především plánování postupu řešení, spolupráce mezi členy i mezi týmy)
3. Zopakování výpočtu aritmetického průměru a vytváření grafů
4. Nácvik odhadu
5. Možnost vyzkoušení vytvoření křivek v grafech pomocí sady křivítek
Časový plán:
Laboratorní práci zařazuji do výuky po probrání práce a výkonu, ale před výkladem energie a písemné práce na výpočty.
Práce je připravena na dvě vyučovací jednotky, které nemusí nutně následovat po sobě. V první hodině provedeme rozdělení do týmů (např. pomocí „hlasovátek“), rozdáme pracovní listy a do konce hodiny (minimálně 30 minut) necháme žáky naplánovat postup práce.
Na začátku druhé hodiny se přemístíme pod schodišrě, změříme dráhu (tj. výšku schodu x počet schodů) a dále žáci provedou měření zcela samostatně v týmu. Samotné měření trvá ve čtyřčlenném týmu asi 20 minut. Potom se vracíme do učebny a žáci provedou požadované výpočty. Rychlejší týmy stačí ještě rozpracovat grafy.
Metody práce:
Tato práce se velmi dobře hodí k týmovému řešení a je tak i připravena. Nedochází k tomu, že by se některý jedinec neúčastnil a pouze parazitoval na práci ostatních, což považuji za jedno z největších rizik prací tohoto druhu.
Za důležité pro splnění výše uvedených cílů považuji:
· Nepřipustit, aby se žáci seskupili do týmů dle svého rozhodnutí, ale použít jakékoliv kritérium k rozdělení.
· Dát týmu dostatečně dlouhou dobu k naplánování postupu.
· Potřebné pomůcky vyndat až v okamžiku, kdy si o ně žáci řeknou (váhu).
· Použít osobní váhu (nechte ji v rohu třídy, aby týmy při vážení zachovaly soukromí – některé slečny špatně nesou hlasité zveřejnění své hmotnosti).
· K měření času vyzvěte žáky, aby použili stopky na mobilech (uděláte jim radost).
· Při práci panuje ve třídě hluk doprovázený tvůrčí atmosférou – nutno vydržet.
Co je třeba si připravit:
· Okopírované pracovní listy (je třeba vyřešit pracovní verzi a potom verzi, která je načisto. Doporučuji nakopírovat více pracovních listů, je možno prac. list uložit na web nebo na Moodle…).
· Osobní váha.
· Milimetrové papíry.
· Sady křivítek (žáci si je mohou půjčit i domů, pokud mají zájem je vyzkoušet).
Hodnocení:
Žáci si berou domů rozpracované pracovní listy, kompletují je a zpracovávají grafy. Hotovou práci, pracovní list a dva grafy přinesou na příští hodinu.
Při klasifikaci hodnotíme:
· Správnost výpočtů a u každého výsledku správnou jednotku
· Ne odhad, ale vysvětlení, proč se dotyčný mýlil. Právě to nám ukáže, zda zadanému tématu porozuměl.
Příklad:
Žák většinou odhadne, že nejvyšší výkon bude mít největší sportovec v týmu, protože běží nejrychleji. Výpočtem se zpravidla ukáže, že na takto krátké dráze hraje mnohem větší roli hmotnost žáka. Nejvýkonnější je zpravidla ten nejtěžší. Pokud jsou žáci schopni to podobným způsobem zdůvodnit, probírané látce porozuměli.
· Úroveň grafů (správné zvolení měřítka osy, vytvoření stupnice, označení os značkou veličiny a jednotkou, křivku a celkovou úpravu).
· Závěrečné zhodnocení práce (za zcela nevyhovující považuji výroky typu -práce se mi líbila, - všechno jsem splnil, -vše se mi povedlo spočítat asi dobře, -příště přijdu zas, - už se těším na další…)
· Pokud více žáků uvede v závěrečném hodnocení, že někdo z týmu jejich práci kazil, sabotoval, nepracoval atd., snižuji mu o stupeň hodnocení za práci v hodině
· Pokud žák práci následující hodinu neodevzdá, necháme ho v první lavici práci dokončit v části hodiny (např. 30 minut) a hodnotíme, co stihne. V žádném případě nedovolíme odevzdání další hodinu a další a další a… Těmito ústupky poškozujeme žáky, kteří vše vypracovali včas a správně. Jde o postup navržený školní inspekcí, která zásadně vylučovala při neodevzdání práce jí hodnotit nedostatečnou.
Tato práce je pro žáky velmi přínosná, pro vyučujícího nepředstavuje žádnou náročnou přípravu.
Pravidla tvorby grafů:
· Do mm papíru píšeme pouze tužkou.
· Každý graf musí mít nadpis vpravo nahoře.
· Jak zjistíme, na kterou osu máme co zapisovat: to první v zadání, na vodorovnou osu to druhé v zadání (př. závislost teploty na čase - teplota první v zadání → svislá osa,
čas - to druhé v zadání → vodorovná osa).
· Časová osa je vždy vodorovná.
· Velmi důležité je zvolení správného měřítka obou os, osy zvolte tak, aby křivka byla přehledná, tedy ne příliš malá ani taková, která by se nevešla na papír.
· Správné označení os: označení veličiny/jednotka, ve které se měřilo.
· Žádné pomocné čáry do mm papíru nepatří, vyznačujeme pouze body, a to křížkem.
· Výsledná křivka musí být plynulá, nesmí být „rohatá“, nemusí také nutně spojovat všechny body, prokládáme ji mezi nimi.
· V případě, že tvoříme grafů více, očíslujeme je a jejich názvy s čísly uvedeme do protokolu.
· U označení každého čísla na vodorovné ose musí být svislá čárka, na svislé ose vodorovná čárka.
· K vytváření grafů doporučuji použít sadu křivítek.
Varianty laboratorní práce:
· Výkon lze počítat i při zdvihání dvou činek nebo opakovaným výstupem na schod.
· Před měřením si žáci mohou originál pracovního listu vložit do euro-obalu a upevnit na desky. Na volný papír nebo do sešitu si během práce dělat potřebné poznámky z měření.
· Další zajímavou variantou je udělat práci jako domácí. Žáci si sami vyberou činnost, ve které chtějí porovnávat práci a svůj výkon. Skupiny se většinou vybírají podle bydliště. Rozdělí si úkoly, např. zápis naměřených hodnot, zpracování protokolu, vypracování grafu… Protokol odevzdávají společně. Ve škole pak prezentují svoji práci a získané poznatky a problémy.