zahrádka v lahvi - ML
19. 12. 2012
Laboratorní práce č…
Zahrádka v lahvi - Metodický list pro učitele
Cíle:
· Vyzkoušení dlouhodobého pozorování.
· Vytvoření modelu funkčního ekosystému.
· Získání základních vědomostí o podmínkách pěstování pokojových rostlin.
· Ověření a plné pochopení principu fotosyntézy a dýchání rostlin.
· Vyhledávání informací v knihách a encyklopediích.
Časový plán:
· Práci je nutno plánovat dlouho dopředu. V první fázi je třeba dát zakořenit sazenice. Trvá to nejméně měsíc.
· Během této doby se musí sehnat květináče, zemina, demižony nebo alespoň velké sklenice, uzávěry.
· Na samotné osázení stačí dvouhodinovka laboratorního cvičení.
· K úplnému uzavření demižonu dochází přibližně po 14 dnech, ale záleží na prvním zalití.
· Funkční demižon může být uzavřen až 10 let, a proto doporučuji tuto práci provést na začátku 8. ročníku a rostlinky si dát zakořenit již během letních prázdnin.
Metody práce:
· Žáci pracují ve dvojicích. Zvládne ji i žák sám, to je vhodné, když si demižon odnáší domů. Pokud je necháme na okně laboratoře nebo učebny, musíme počítat, že tam budou stát dlouhodobě, a že se tam musí všechny vejít. Žáci o nich taky častěji diskutují, pokud je společně osázeli. Zpočátku budí osázené nádoby taky dost velký zájem ostatních žáků i z jiných ročníků, často se ptají, a to je příležitost využít jejich přirozené zvědavosti k vysvětlení životních podmínek rostlin.
· Pokud je to alespoň trochu možné, použijte k vysázení demižon. Sice se hůře osazuje, ale vzhledem k rychlosti růstu rostlin je vhodnější.
Co si musíme připravit:
· Zakořeněné rostlinky ve vodě. Osvědčily se např.: břečťan, voděnka, zelenec, papyrus, pepřinec, drobné formy tchynina jazyka…
· Květináče, zemina, písek, oblázky
· Pětilitrové lahve (např. ze školní kuchyně), demižony alespoň 10litrové, korkové uzávěry
· Hodí se knihy o pěstování domácích rostlin, ve kterých se píše konkrétně o používaných rostlinách
· Lžíce a vidlička, které se dají velmi dobře využít jako pomůcka při sázení. Pokud osazujeme demižon, lžíci i vidličku připevníme na dlouhé tyčky například použitím hadičky. Používáme v tomto případě malou lžičku, aby prošla úzkým hrdlem
Odpovědi na otázky:
1. Vyjmenuj podmínky, které potřebují rostliny k růstu: teplo, voda, světlo, živiny
2. Jakým způsobem dochází ke koloběhu vody v demižonu? Vysvětli co nejpřesněji. Voda se v demižonu vypařuje. Když vodní pára dopadne na chladnější sklo, zkapalní se a nádoba se zamží. Kapičky se postupně spojují a stékají zpět do půdy. Někdy nastanou takové podmínky, že voda volně kape a nahrazuje déšť. V nádobě je stabilní vlhkost. Větší zamlžení stěn je pozorovatelné, pokud na nádobu přímo svítí slunce.
3. Jakým způsobem rostliny v demižonu dýchají? Kde získávají kyslík? Kdy dýchají? Rostlinky dýchají v demižonu jako v přírodě, tedy v noci. Spotřebovávají kyslík a vytvářejí oxid uhličitý. Přes den probíhá fotosyntéza. Rostlinky za přítomnosti světla přeměňují oxid uhličitý na kyslík. Jsou si tedy soběstačné.
4. Jakým způsobem se do půdy dopravují živiny?
Po nějakém čase se přestane rostlinkám v demižonu dařit. Děje se tak v případě, že rostliny přerostou, v nádobě není místo ani dostatek světla. Listy začínají žloutnout a uhnívat. Přeměňují se postupně v humus, který slouží jako zdroj živin pro přeživší rostliny.
Otázka č. 4 je vysvětlena v pracovním listu. Důvod je ten, že v předchozích odpovědích si žáci ujasní všechny podmínky a je dobré, aby měli přehled podmínek celý správně. Odpověď na tuto otázku vědět nebudou, protože se dá zjistit pouze dlouhodobým pozorováním, a oni jsou teprve na počátku.
Hodnocení:
Práci nedoporučuji nijak hodnotit. Ani nevím, jakým způsobem by se hodnotit dala, jelikož se jedná skutečně o pozorování přesahující dobu jednoho roku.
Další doporučení:
· Protože je pozorování skutečně dlouhodobé, je pracovní list vytvořen jen k přípravě a osázení demižonu. Je vhodné, aby si žáci v sešitě připravili list, do kterého by si po dobu jednoho roku zapisovali poznatky z pozorování.
· Je zajímavé pozorovat rychlost růstu rostlin ve srovnání s rostlinami zasazenými v květináčích. Po několika týdnech je zcela jasně vidět, že rostlinám v demižonu se mnohem lépe daří. Rychleji rostou a mají svěžejší zelenou barvu. Důvodem je stabilní vlhkost a teplota. Velmi důležitý faktor je také bezprašnost prostředí.
· Práce je zaměřením spíše biologická, ale vzhledem k motivaci žáků k přírodním vědám a ekologii není od věci ji zařadit. Také se značně odlišuje od prací ostatních. Pro žáky je zajímavá a vyvolává řadu otázek k diskuzi i u žáků, kteří se práce přímo laboratorních cvičení neúčastní.